کلمات کلیدی

سبک زندگی سواداموزی

نهضتی مقدس

مراقب افت تحصیلی باشید

فنون ‌‌تر و خشک کردن دانش‌آموزان

مبانی اعتقادی فرهنگ و مدیریت جهادی

چرا فرهنگ مهم‌تر از اقتصاد است؟

باسوادتر و کتاب خوان تر شده ایم

سوادآموزی انقلابی برای دانستن

ابلاغ سیاست‌های کلی «علم و فناوری»

نهضت سوادآموزی ادامه دارد؟

شبکه های اجتماعی بختکی بر افکار

نقش و جایگاه معلم درایجاد وتقویت فرهنگ اسلامی در مدارس

آیات و روایات متناسب

روز سوادآموزی

تاریخی فرمان حضرت امام (ره) مبنی بر تشکیل نهضت سواد آموزی

ارزیابی برنامه‌های سوادآموزی پس از پیروزی انقلاب اسلامی

تحلیل کیفی سوادآموزی در ایران در پیش از انقلاب اسلامی

تاریخ باسوادی در ایران

جنگ روانی از منظر قرآن و سیره نبوی

نصیحت لقمان به فرزند خود :مناظره ی زبان و اندامها

روش‌های سوادآموزی در زبان فارسی در پایهٔ اول ابتدائی

تاریخچه-سواد-آموزی-

وضع مدارس در آغاز جنبش مشروطه:

رهبری ودغدغه سواد آموزی

سوادوآموزش...

سواد آموزی و آموزش عالی

سوادآموزی گام دانایی

نهضت

سوادآموزی ماندگار در کلام رهبر

عطش آموزش...

۱۹ مطلب در شهریور ۱۳۹۳ ثبت شده است

انقلاب اسلامی اهمیت سوادآموزی را به مردم نمایاند و سطح سواد جامعه را آرام آرام و با برنامه ریزی به 84 درصد رساند. با افزایش قشر باسواد جامعه، بالا رفتن میزان تحصیلات متوسطه و تکمیلی در کشور و افزایش تعداد دانش آموزان و دانشجویان و دانشمندان کشور آمار کتاب خوان ها نیاز به چاپ، نشر و تولید کتاب را بالا برد و افزایش رفاه اقتصادی در جامعه، کتاب را هم کم کم یکی از کالاهای سبد خرید خانواده کرد. بنابراین سرمایه گذاری در فرآیند تولید و چاپ کتاب بیشتر شد. یعنی در حالی که در سال 1355، دو سال قبل از پیروزی انقلاب، تنها 183 ناشر فعال در کشور داشتیم، در سال 1387 تعداد ناشران فعال کشورمان به 4796 ناشر رسیده است.

امروزه بیش از 11 هزار کتاب فروشی در کشور فعال اند، یعنی برای هر هفت هزار نفر یک کتاب فروشی داریم. در سال گذشته 117 هزار و 869 عنوان کتاب در شهرستان ها چاپ شده است و بیشترین آمار در اختیار گروه کتاب های دینی و سپس ادبیات بوده است. ناشران تهرانی هم اولین عنوانشان کتاب های ادبیات بوده و دومین عنوانشان کتاب های دینی.

با خیال آسوده کتاب بخوانید

کتاب و کتاب خوانی حلقه های فراوانی دارد که فعال شدن هر کدام از آن ها بر دیگری هم تاثیر دارد. با توسعه و ترویج حلقه های اول که افزایش سطح سواد در جامعه، تولید و نشر کتاب و افزایش امکان دسترسی به کتاب با افزایش کتاب خانه ها و کتاب فروشی هاست، برخی حلقه های دیگر را خود به خود فعال می کند که در این میان شاید مهم ترین حلقه های فعال شده که نیاز به کار بیشتر هم دارد حلقه ی توزیع کتاب است.

 
کتاب
حلقه ای که در سی سال گذشته فعالیت های نسبتاً خوبی برای آن انجام شده است که برگزاری سالانه ی نمایش گاه بین المللی کتاب در تهران، حتی در دوران جنگ، یکی از آن هاست. نمایش گاهی که در آن خریداران کتاب می توانند کتاب های دل خواهشان را راحت تر و با قیمت پایین تر به دست آورند. موفقیت برگزاری نمایش گاه بین المللی کتاب و استقبال فراوانی که از آن می شود مسئولان را بر آن داشته تا در سال های اخیر برگزاری نمایش گاه های تخصصی تر و کوچک تر را در دستور کار قرار دهند. از جمله برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب های دینی در قم که در آن فقط ده هزار عنوان کتاب خارجی به زبان های انگلیسی و عربی و کتاب هایی از ناشران داخلی عرضه شد. برگزاری نمایش گاه بین المللی کتاب های علمی دانشگاهی و برگزاری نمایش گاه کتاب های کمک درسی هم از دیگر نمونه های نمایش گاه های تخصصی است. همچنین برگزاری نمایش گاه های استانی گام مهمی در زمینه ی تبلیغ و توزیع کتاب در استان هاست. البته چند سالی ست پروژه ی نمایش گاه دائمی کتاب با عنوان باغ کتاب مطرح است که کارهای مطالعاتیش انجام شده و مدتی ست به صورت جدی ساختن آن در زمینی به وسعت صدهزار متر مربع، با زیربنای ساختمانی 43 هزار متر مربع، در تپه های عباس آباد شروع شده است. با افتتاح این مرکز تهران از معدود شهرهایی می شود که در تمام ایام سال نمایشگاه کتاب خواهد داشت.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۳ ، ۱۹:۴۲
ندا حقانی

کتاب


یکی از مهم ترین محافلی که نیروهای انقلابی پیش از انقلاب جمع می شدند کتاب خانه های مساجد بود. دوران انقلاب، به خصوص سال های 56 و 57 فرهنگ کتاب و کتاب خوانی بین نیروهای انقلاب رشد چشمگیری داشت. داستان کتاب های جلد سفید مال همان دوران است. کتاب هایی که به خاطر ممنوعیت چاپ در سال های مبارزه با تیراژ وسیع با جلد سفید و مخفیانه چاپ و توزیع می شد




با این وجود در سال های جنگ رشد آمار کتاب خانه ها در کشور کند بود، اما بعد از آن کتاب خانه ها رشد فراوانی یافتند طوری که طی سال های 68 تا 75 تعداد کتاب خانه های کشور بیش از دو برابر شد؛ یعنی از کم تر از 500 باب به بیش از 1000 باب رسید.



این رشد بعدها هم ادامه یافت و بر اساس آمار غیررسمی هم اکنون ما نزدیک به دو هزار کتاب خانه ی فعال در سطح کشور داریم؛ که البته این غیر از کتاب خانه های مساجد و مدارس است. همزمان با افزایش تعداد کتاب خانه ها کتاب های کتاب خانه ها هم رشد چشمگیری داشته است و از دو میلیون نسخه در سال 57 به حدود بیست میلیون نسخه کتاب در سال های اخیر رسیده است. اعضای کتاب خانه ها هم بسیار بیشتر از گذشته شده اند و هم اکنون فقط  کتاب خانه های وزارت ارشاد بیش از یک میلیون عضو دارند که این افراد سالانه بیش از 5/22 میلیون نسخه کتاب امانت می گیرند.

شاید یکی از مشهورترین این محافل و کتاب خانه ها، کتاب خانه ی مسجد امام حسین خرمشهر باشد. کتاب خانه ای که محفل رشد و بالندگی شهدا و مدافعان خرمشهر شد. بر اساس آمار بیشتر شهدای خرمشهر از اعضای همان کتاب خانه بودند.

به همه ی این آمارها باید آمار کتاب خانه های تخصصی و نیمه تخصصی مختلفی که در پژوهش کده ها، دانش کده ها، دانشگاه ها و دیگر مراکز مطالعاتی و پژوهشی تاسیس شده و به مخاطبان خاصشان خدمات می دهند اضافه کرد.

تحول در نشر

کتاب

آمار می گوید از بهمن سال 1357 تا 25 دی 1387، ناشران ایرانی 542 هزار و 485 عنوان کتاب منتشر کرده اند به تیراژ دو تریلیون و 521 میلیارد و 789 میلیون و 768 جلد؛ یعنی به طور متوسط هر سال پس از انقلاب 18 هزار و صد عنوان کتاب به تیراژ 84 میلیون و 59 هزار و 659 جلد در کشورمان منتشر شده است.

البته این رشد ثابت نبوده و فراز و نشیب های بسیاری داشته است. در حالی که سال 1357 تنها 274 عنوان کتاب در کشور منتشر می شده، سال 1360 آمار کتاب های منتشر شده به 1438 عنوان رسید. به عبارتی آمار کتاب های منتشر شده طی چهار سال، بین سال های 57 تا 61، 52 درصد رشد داشته است. اما جنگ که شروع شد، آمار رشد افت کرد و از سال 61 تا سال 67 میزان رشد کتاب های منتشر شده فقط 5 درصد بود. البته شاید بتوان گفت با توجه به تحریم های اقتصادی و شرایط جنگ رشد نسبتاً خوبی بوده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۳ ، ۱۹:۴۱
ندا حقانی


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی سیاست‌های کلی «علم و فناوری» را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، ابلاغ کردند.
متن سیاست‌های کلی علم و فناوری که به رؤسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شده، به این شرح است:

بسم‌ الله‌ الرحمن ‌الرحیم
سیاست‌های کلی علم و فناوری (نظام آموزش عالی، تحقیقات و فناوری)

۱- جهاد مستمر علمی با هدف کسب مرجعیت علمی و فناوری در جهان با تأکید بر:
۱-۱- تولید علم و توسعه نوآوری و نظریه پردازی.
۲-۱- ارتقاء جایگاه جهانی کشور در علم و فناوری و تبدیل ایران به قطب علمی و فناوری جهان اسلام.
۳-۱- توسعه علوم پایه و تحقیقات بنیادی.
۴-۱- تحول و ارتقاء علوم انسانی بویژه تعمیق شناخت معارف دینی و مبانی انقلاب اسلامی با: تقویت جایگاه و منزلت این علوم، جذب افراد مستعد و با انگیزه، اصلاح و بازنگری در متون، برنامه‌ها و روش‌های آموزشی و ارتقاء کمی و کیفی مراکز و فعالیت‌های پژوهشی مربوط.
۵-۱- دستیابی به علوم و فناوری‌های پیشرفته با سیاستگذاری و برنامه ریزی ویژه.
۲- بهینه سازی عملکرد و ساختار نظام آموزشی و تحقیقاتی کشور به منظور دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز و شکوفایی علمی با تأ‌کید بر:
۱-۲- مدیریت دانش و پژوهش و انسجام بخشی در سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت راهبردی در حوزه علم و فناوری و ارتقاء مستمر شاخص‌ها و روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور با توجه به تحولات علمی و فنی در منطقه و جهان.
۲-۲- اصلاح نظام پذیرش دانشجو و توجه ویژه به استعداد و علاقمندی دانشجویان در انتخاب رشته تحصیلی و افزایش ورود دانشجویان به دوره‌های تحصیلات تکمیلی.
۳-۲- ساماندهی و تقویت نظام های نظارت، ارزیابی، اعتبارسنجی و رتبه بندی در حوزه‌های علم و فناوری.
۴-۲- ساماندهی نظام ملی آمار و اطلاعات علمی، پژوهشی و فناوری جامع و کارآمد.
۵-۲- حمایت از تأسیس و توسعه شهرک ها و پارک‌های علم و فناوری.
۶-۲- توزیع عادلانه فرصت‌ها و امکانات تحصیل و تحقیق در آموزش عالی در سراسر کشور.
۷-۲- شناسایی نخبگان، پرورش استعدادهای درخشان و حفظ و جذب سرمایه‌های انسانی.
۸-۲- افزایش بودجه تحقیق و پژوهش به حداقل ۴% تولید ناخالص داخلی تا پایان سال ۱۴۰۴ با تأکید بر مصرف بهینه منابع و ارتقاء بهره‌وری.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۳ ، ۱۹:۳۸
ندا حقانی


یک کارشناس آموزش می گوید: عوامل انگیزشی برای نیاموختن سواد توسط بی سوادان، انداختن توپ در زمین مردم است، زیرا برای باسواد کردن جمعیت بی سواد کشور، نیاز به دست کم هزار و 800 میلیارد تومان بودجه است که فعلا وجود ندارد.

رسول پاپایی همچنین درباره آمار بی سوادان در کشور نیز گفت: آمار متقنی در این باره وجود ندارد و آموزش و پرورش، نهضت سواد آموزی و ثبت احوال باید بر سر اعلام آمار دقیق از تعداد بی سوادان و کم سوادان به اجماع برسند.

آمار بازماندگان از تحصیل در کشور چقدر است؟

نهضت سوادآموزی

آمار دقیق و مستندی در این باره وجود ندارد. تنوع آمار در این باره وجود دارد. آخرین آمار 39 هزار نفر بازمانده از تحصیل وحود دارد. یعنی کسانی که از سن 7سالگی باید بروند مدرسه ولی نرفته اند. اینها را بازمانده از تحصیل می گوییم. آمار می گوید در سنین بالای 6 سال، 9 میلیون و 715 هزار نفر بی سوادند. در سنین 10 تا 49، 3 میلیون و 456 هزار نفر بی سوادند. اینها به نقل از رئیس سازمان سواد آموزی است. شهر تهران نیز بیش از 100 هزار نفر بی سواد دارد. یعنی تقریبا 10 میلیون بی سواد در کشور است. بی سوادهای تهران نیز بین 10 تا 49 سال هستند. این ها کسانی هستند که تحصیل را رها کرده اند و معمولا بچه های کار، بی سوادند.



نهضت سواد آموزی می گوید در بحث سواد آموزی بی سوادان، بیشتر عوامل انگیزشی، مطرح است، با این استدلال موافقید؟

همه موضوع بی سوادی، بحث عدم انگیزه نیست. اگر باسواد کردن هر دانش آموز فقط سالانه 500 هزار تومان هزینه نیاز داشته باشد، ما برای باسواد کردن این تعداد بی سواد نزدیک به هزار و 800 میلیارد تومان بودجه تا پایان برنامه پنجم نیاز داریم. اگر این را با بودجه نهضت سواد آموزی که تنها سالانه 200 میلیارد تومان است، مقایسه کنیم (به فرض اینکه همه این 200 میلیارد تومان تامین اعتبار شود) می بینیم که فاصله بین دو عدد بسیار زیاد است. با سواد کردن این همه جمعیت، علاوه بر انگیزه، به امکانات، نیرو، مراکزی که اینها را پوشش دهند و نیروی انسانی نیاز دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۳ ، ۱۹:۲۶
ندا حقانی

سواد آموزی






پائولو فریره متفکری است که، در قرن بیستم، اندیشه هایش در زمینه ی تعلیم و تربیت در کشورهای فقیر، تأثیر گذار بود و هنوز هم قابل توجه است. فریره در برزیل در خانواده ای فقیر متولد شد (1921 م). دکترای خود را در رشته ی فلسفه ی تعلیم و تربیت گرفت. اندیشه های ضد استعماری و ستم ستیزانه ی او باعث شد، پس از کودتای نظامیان در برزیل، دستگیر و تبعید شود.

 

در 1964 کتاب «آموزش ستمدیدگان» را نوشت که در کشورش اجازه ی انتشار نیافت و در خارج منتشر شد. این کتاب حاوی نظرات او درباره ی آموزش در کشورهای استعمار زاده است، فریره در سال 1969 برای تدریس به دانشگاه هاروارد در امریکا دعوت شد. یک سال بعد نیز او را به ژنو در سویس دعوت کردند که به مدت 10 سال به عنوان مشاور تعلیم و تربیت در شورای جهانی کلیساها خدمت کرد.

 

سر انجام پس از 15 سال تبعید، به کشورش بازگشت و توانست نقش مؤثری در آموزش و پرورش برزیل ایفا کند. وی در سال 1997 م در گذشت. کتاب پائولو فریره به نام فرهنگ سکوت (ترجمه ی احمد بیرشک) به فارسی منتشر شده است.

در این مقاله، نویسنده آراء و اندیشه های فریره را به اجمال بررسی کرده است که می خوانید. قابل ذکر است که نام این متفکر در زبان فارسی به گونه های مختلف از جمله پائولو فریر، پائولو فرر نیز نوشته شده است.

سواد آموزی

آموزش با تأکید بر آگاه سازی اجتماعی

آن شیوه ی آموزشی که بر ابعاد اجتماعی و آگاه سازی تأکید می کند به آموزش با دیدی دیگر نگاه می کند که با دیدگاه های رایج متفاوت است؛ به این معنا که فراگیری خواندن و نوشتن را هدف مهم و اساسی، به عنوان یک مهارت صرف، نمی داند. به عبارت دیگر، در این شیوه، آموختن مهارت های سواد، هدف قلمداد نمی شود بلکه وسیله ای برای بهبود و اصلاح جامعه و ایجاد تغییرات بنیادی و اساسی در طرز تفکر مردم و نحوه ی برخوردشان با مسائل به شما می رود.





 

هدف عمده ی این شیوه، ایجاد آگاهی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در توده ی فراگیران یعنی مردم است، به طوری که به نقش خود در ساختن تاریخ و فرهنگ جامعه پی ببرند. طرح انقلابی «پائولو فریره» بر اساس ویژگی های فرهنگی کشورهای آمریکای جنوبی یا آمریکاری لاتین تنظیم شده است و شرایط حاکم بر این کشورها تأثیر بسیاری در شکل دادن به افکار و تدوین شیوه ی او داشته است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۳ ، ۱۹:۲۲
ندا حقانی

انتشار شایعات یکی از تاکتیک های جنگ نرم در فضای سایبر است که در سال های اخیر، گروه های معاند و مخالف نظام از این تاکتیک به کرات استفاده کردند، بر اساس تحقیقات صورت گرفته 65 درصد آشوب‌های اجتماعی براساس شایعات شکل می‌گیرد
امروزه موج وسیعی از ارتباطات و اطلاعات جهان را در بر گرفته و روز به روز بر پیچیدگی و رشد این تکنولوژیِ عظیم افزوده می شود؛ یکی از مهمترین وسایل ارتباطی در سطح جهان که آن را رو به سوی دهکده ی جهانی سوق می دهد، "اینترنت" است که از عمده ترین و موثرترین ابزار آن "شبکه های اجتماعی" هستند.
شبکه های اجتماعی بختکی بر افکار

شبکه های اجتماعی، سایت یا مجموعه‌ سایتی است که در آن، کاربران می‌توانند علاقه‌ مندی‌ها، افکار و فعالیت‌های خودشان را با دیگران به طور متقابل به اشتراک بگذارند.







در سالهای اخیر شبکه‌های اجتماعی  با سرعتی بی‌نظیر گسترش یافته‌اند. شبکه‌های اجتماعی مانندmy space, face book, orkut, flicker, youtube  بستری جدید برای ایجاد شبکه‌های مجازی میان افراد هستند و در مدت زمانی کوتاه به سرعت رشد کرده‌اند، البته شبکه های قدرتمند دیگری نیز وجود دارند که در جامه ی عمل پوشاندن به اهدافی چون جنگ نرم و استعمار نوین کوشا بوده اند مانند: سایت اورکات ، سایتِ کلوب ، وب‌سایت تویتر و ... .(حائز اهمیت است که مالک اکثر این شبکه ها سردمداران استعمارِ جهان، یعنی آمریکا، اسرائیل و انگلیس هستند.)

یکی از فعال ترین این شبکه ها، شرکت توییتر ( (twitterمی باشد، این شبکه فعالیت خود را در سال 2006 میلادی آغاز کرد و هم‌اکنون مجموع مشترکان آن 200 میلیون نفر گزارش شده‌اند، ارزش توییتر طی 2 سال گذشته از مهم‌ترین مواردی بوده که توجه گوگل و فیس‌بوک را به خود جلب کرده است. یک مجله ی آمریکایی در گزارشی با تأکید بر اهمیت شبکه ی اجتماعی تویتر در تحولات اخیر ایران و با اشاره به اظهارات اخیر "کلینتون" وزیر امور خارجه آمریکا، تحولات آینده در سیاست خارجه آمریکا علیه دولتهای هدف و مخالف سیاست‌های این کشور را به "جنگ جهانی ایده‌ها" تشبیه کرد.

مرکز دیپلماسی عمومی دانشگاه کالیفرنیا در گزارشی بر نقش وب‌سایت‌هایی مانند "تویتر" در ناآرامی‌های پس از انتخابات ایران پرداخته و تأکید کرد 98 درصد از لینک های تویتر، درباره انتخابات و ناآرامی‌های پس از آن بوده

 

این مجله با اشاره به تحولات اخیر در ایران، طی گزارشی به طرح این موضوع پرداخت که چگونه وزارت امور خارجه آمریکا باید به توانمند کردن و تقویت شبکه های اجتماعی اینترنتی در مبارزه ای جهانی به بسط اهداف آمریکا بپردازد و نیز تأکید کرد که دولت آمریکا باید به حمایت از "جنبش سبز" ایران در پشت ‌صحنه و نه آشکارا ادامه دهد و با استفاده ی زیرکانه از شبکه‌های اجتماعی اینترنتی نظیر تویتر، فیس بوک و دیگر سایت‌ها در کنار پیام‌های کوتاه و گسترش استفاده از فناوری تلفن‌های‌همراه می‌تواند به‌حمایت از این قبیل جنبش‌ها پرداخت.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ شهریور ۹۳ ، ۱۴:۵۰
ندا حقانی


یک معلم خوب ، در هر حال و در همه جا با یک اندیشه زندگی می کند و آن ، کسب بالاترین کیفیت آموزشی توسط هر دانش آموز است و در این بین ارزشیابی واقعاً‌ حیاتی ترین کار هر معلم است و چیزی است که می تواند تاثیری کلیدی بر نحوه بهبود و پیشرفت دانش آموزان داشته باشد . مهمترین اصل همخوانی آموزش و تربیت جهت تحقق نقش واقعی معلم در مدارس جلوه گری می کند و این امر تربیت در فرهنگ اسلامی علاوه بر مفهوم پرورش ، شامل تزکیه و پرورش معنوی نیز می شود . پرورش ، عهده دار تحقق توانایی های لازم در متربی برای اداره حیات فردی و اجتماعی خویش است ، ولی تربیت در عین مشتمل بودن بر همه این مفاهیم ، عهده دار حیات ملکوتی انسان نیز هست .
وقتی تربیت را این گونه معنا کنیم وسعت زیادی پیدامی کند و مستلزم دقت و هماهنگی مربی با متربی در سطح آموزش و یادگیری است . اینکه معلم با توجه به نقش و جایگاه ممتازش در جامعه چگونه و به چه شکلی در صدد تقویت فرهنگ اسلامی در مدارس بر می آید و امید به آینده ای روشن خواهد داشت .
به طور کلی واژه آموزش و پرورش در طیف گسترده ای از مفاهیم ، روش ها و اصول از بالاترین سطح نظام آموزشی و پرورشی و  تعامل بین یک متربی ، متعلم و مربی ومعلم رخ می دهد .


طرح مساله
دانش و مهارت معلمی را از چند جنبه می توان بررسی و تحلیل کرد و ما بر اساس تعیین موضوع نقش و جایگاه معلم در ایجاد وتقویت فرهنگ اسلامی در مدارس صرفاً جنبه تربیت دینی مطابق با فرهنگ اسلامی را مد نظر داشته چرا که این موضوع یکی از مهمترین رسالت ها و مسئولیت های معلمین در عرصه حیات آموزشی شان تلقی می گردد . پرواضح است که معلمین به عنوان متولیان امر تعلیم و تربیت باید خود از ارزش ها و هنجارها پیروی کنند و از سجایای اخلاقی برخوردار باشند . اهمیت این شاخص از آن بابت است که معلمین بسیجی ، با اصول و ارزش های فرهنگ اسلامی سروکار داشته و بایستی خود عامل به آنها باشد در سوره لقمان آیه 13 آمده است :
و اذ قال لقمن لابنه و هو یعظم یبنی لا تشرک بالله ان الشرک لظلم عظیم .
لقمان با تلطف و زبان خوش ، با پندو اندرز و با استدلال پسر خود را تربیت کرد و معلم باید این چنین به تربیت دانش آموزان خود همت بگمارد .

اهداف و دلایل انجام تحقیق
در بررسی هر موضوع تحقیق الزاماً محقق به دنبال اهدافی خاص پیرامون موضوع اصلی و یافتن راه های مناسب در جمع بندی از آن مطالب بوده است . ما نیز هدفهایی را که مطابق موضوع قابل بررسی و اجرا باشد و بتواند چشم اندازی روشن از آینده در جهت تحقق آموزش فرهنگی و دینی در نظام آموزش و پرورش باشد دنبال می کنیم .
مهمترین اهداف تحقیق حاضر عبارتند از :
1- اهمیت نقش و جایگاه معلم در نزد خداوند و جامعه
2- شناسایی راه های تقویت فرهنگ دینی و اسلامی در مدارس
3- شناخت نقش معلم در تبیین مسائل اسلامی و فرهنگی نزد دانش آموزان
4- تحکیم تفکر آموزشی و بسیجی معلمین و دانش آموزان مدارس

روش تحقیق و گردآوری اطلاعات
پژوهش علمی به سهم خود ، اهمیت فردی و اجتماعی قابل توجهی دارد . براین اساس در روش تحقیق کتابخانه ای ( اسنادی) جهت تهیه منابع شامل ( کتاب ومقالات) و طرح سوالاتی در خصوص موضوع اصلی و گردآوری اطلاعات محقق در صدد یافتن پاسخ های مناسب بوده است .
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ شهریور ۹۳ ، ۱۷:۳۴
ندا حقانی

 

 













 

در7دی 58 سازمان نهضت سواد آموزی با فرمان امام خمینی ره تشکیل شد این سازمان تا سه سال به صورت شورایی اداره می‌شد تا سرانجام حجت الاسلام قرائتی به ریاست آن منصوب گردید.

 

نهضت سواد آموزی بعد از تاسیس با فعالیت حجت الاسلام قرائتی و دیگر افراد قشر وسیعی از افراد بی سواد جامعه را با سواد کردند. در متن پیام حضرت امام (ره) دو هدف ارزشمند و گرانسنگ  برای این نهضت تبیین شده‌است:

الف) کوتاه مدت: آموزش خواندن و نوشتن به افراد محروم از نعمت ارزشمند سواد ب) بلند مدت: ارتقاء آگاهی و دانش بزرگسالان نوسواد در زمینه‌های مختلف و تبدیل فرهنگ وابسته کشور به فرهنگ مستقل و خودکفا.

سازمان نهضت سواد آموزی با اجرای طرح‌های مختلف از جمله طرح بسیج سواد آموزی توانست هدف کوتاه مدت فرمان تاریخی امام (ره) را در ربع قرن گذشته محقق نماید و نرخ با سوادی کشور را در جمعیت ۶ ساله و بالاتر از ۵/۴۷ در صد در سال ۱۳۵۵و۸۵ درصد در سال ۱۳۸۰ افزایش دهد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ شهریور ۹۳ ، ۱۹:۴۵
ندا حقانی

پیامبرصلی الله علیه وآله :

مَن لَم یَصبِر عَلی ذُلِّ التَّعَلُّمِ ساعَةً بَقِیَ فی ذُلِّ الجَهلِ أبَداً

آن‏که ساعتی ، خواری فراگرفتن علم را تحمّل نکند ، برای همیشه در خواری نادانی خواهد ماند

بحار الأنوار ، ج ۱ ، ص ۷۷ .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ شهریور ۹۳ ، ۱۹:۴۲
ندا حقانی


بیست و هفتمین سالروز تاریخی فرمان حضرت امام (ره) مورخ هفتم دیماه ۱۳۵۸ مبنی بر تشکیل نهضت سواد آموزی را به آموزشیاران سخت کوش و مردم عزیز تبریک عرض می کنیم.سواد آموزی به توفیق فرمان امام خمینی (ره) از یک حرکت محدود فرهنگی، به نهضتی فراگیر تبدیل شد و از آن پس در شمار مقدس ترین آرمانهای انقلاب اسلامی در آمد.به حتم، چنین آرمان مقدسی، شایستگی آن را دارد که در کنار مهم ترین اهداف و برنامه های معجزه قرن، یعنی انقلاب شکوهمند اسلامی بنشیند و سطری طلایی در کارنامه نهضت اسلامی در جهان معاصر باشد.نیاز به توصیه و توجیه نیست؛ زیرا همگان می دانند که آموختن تنها دستاویز انسان در سراشیب نشناختن و ندانستن است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ شهریور ۹۳ ، ۱۹:۳۸
ندا حقانی