کلمات کلیدی

سبک زندگی سواداموزی

نهضتی مقدس

مراقب افت تحصیلی باشید

فنون ‌‌تر و خشک کردن دانش‌آموزان

مبانی اعتقادی فرهنگ و مدیریت جهادی

چرا فرهنگ مهم‌تر از اقتصاد است؟

باسوادتر و کتاب خوان تر شده ایم

سوادآموزی انقلابی برای دانستن

ابلاغ سیاست‌های کلی «علم و فناوری»

نهضت سوادآموزی ادامه دارد؟

شبکه های اجتماعی بختکی بر افکار

نقش و جایگاه معلم درایجاد وتقویت فرهنگ اسلامی در مدارس

آیات و روایات متناسب

روز سوادآموزی

تاریخی فرمان حضرت امام (ره) مبنی بر تشکیل نهضت سواد آموزی

ارزیابی برنامه‌های سوادآموزی پس از پیروزی انقلاب اسلامی

تحلیل کیفی سوادآموزی در ایران در پیش از انقلاب اسلامی

تاریخ باسوادی در ایران

جنگ روانی از منظر قرآن و سیره نبوی

نصیحت لقمان به فرزند خود :مناظره ی زبان و اندامها

روش‌های سوادآموزی در زبان فارسی در پایهٔ اول ابتدائی

تاریخچه-سواد-آموزی-

وضع مدارس در آغاز جنبش مشروطه:

رهبری ودغدغه سواد آموزی

سوادوآموزش...

سواد آموزی و آموزش عالی

سوادآموزی گام دانایی

نهضت

سوادآموزی ماندگار در کلام رهبر

عطش آموزش...

۱۳ مطلب در تیر ۱۳۹۳ ثبت شده است

رهبرانقلاب: دانشگاه باید در اختیار کسانی باشد که عاشق پیشرفت علمی هستند نه کسانی که پیشرفت را به هیچ می‌انگارند/ دورانی را گذراندیم که در خود وزارت علوم مانع‌تراشی می‌کردند؛ اینها نباید تکرار شود.

حرکت علمی که در کشور شروع شده، برای آینده حیات ملت ما و دنیای اسلام، مسئله‌ای اساسی است/ لکن دغدغه من ثبات این حرکت است/ مبادا وضعیتی پیش بیاید که این حرکت متوقف شود.


در مرور سریع این بیانات می‌خوانید:
* موضوعات اصلی مطرح شده در بیانات
     * جملات طلایی بیانات
     * پیشنهاد بیانات یا پیام‌های مرتبط با موضوعات اصلی برای مطالعه بیشتر
     * واژگان کلیدی مطرح شده در بیانات
     * جزئیات تکمیلی قابل توجه در متن بیانات

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۳ ، ۱۸:۰۰
ندا حقانی
تحریم

انقلاب اسلامی دارای ارزش‌ها و مفاهیم خاص خود است که سالها قبل از پیروزی انقلاب با رهبری بزرگ و جامع‌الشرایط سال‌ها پس از مبارزه و جهاد سیاسی، فرهنگی و حتی نظامی از دوران مشروطیت و ملی شدن نفت و تا 15 خرداد 1342 و 22 بهمن 1357 یک سیر تکاملی و روبه جلو داشته، خود توانست حاصل این جهاد همه‌جانبه را در رسیدن به استقلال سیاسی بچشد هرچند انقلاب اسلامی از ابتدا یک انقلاب فرهنگی بود که سایر ابعاد را هم به دنبال خود داشت

از آن جمله ابعاد سیاسی ـ اجتماعی ـ اقتصادی و نظامی که همه از بعد فرهنگی و اعتقادی مردم ایران ناشی می‌شد و از همان ابتدای انقلاب اسلامی، انقلاب فرهنگی و جهادسازندگی و فرمان‌های دیگر امام راحل در موضوع وحدت کلمه و فرهنگ شهادت و گذشت و ایثار و در عرصه آموزشی، نهضت سوادآموزی و جهاد علمی و مقابله با تهاجم فرهنگی و توسعه نهضت نرم‌افزاری و مقابله با جنگ نرم، همت و کار مضاعف و یکدهه چهارم انقلاب را دهه پیشرفت و عدالت نامیدند و براساس آن برنامه‌ریزی درازمدت کردن در دوران رهبری معظم انقلاب همه گویای این است که تداوم و حفظ این انقلاب که خود در الگویی حکومتی بنام جمهوری اسلامی تبلور یافته است جز با حرکت جهادی با اهداف بلند خود، ممکن نیست.

امروزه یکی از چالش‌های جدی دنیا و مردم و حکومت‌ها و شاید اصلی‌ترین چالش‌ها، مساله اقتصاد جهانی است و چه بسیار درگیری‌ها، فتنه‌ها و تجاوزات به حقوق ملت‌ها و کشورها ریشه در مشکلات اقتصادی داشته باشد که مدعیان حقوق بشر و مدیریت جهانی نتوانسته‌اند به آن یک پاسخ منطقی، علمی پایدار با حفظ حقوق همه انسان‌ها و کشورها و در عین پیشرفت، عدالت را هم پیاده کنند.

کشور ما نیز در عرصه جهانی با چشم اندازی در افق 1404 با همه جنگها و تحریم‌ها و دشمنی‌ها و فتنه‌های داخلی و خارجی، موضوع اقتصادی و نیاز به یک تحول و انقلاب اقتصادی در راستای شعار پیشرفت و عدالت و هدف الگو شدن، یک اولویت ملی و اعتقادی را دارد. طبیعی است همچون پیروزی انقلاب اسلامی، غلبه بر فتنه‌های داخلی اول انقلاب و سپس سربلندی در جنگ تحمیلی و به دنبال آن سازندگی و جهاد علمی، به یک جهاد همه‌گیر و همه‌جانبه در عرصه اقتصادی نیاز دارد.

جوانان ایرانی با اعتقادات اسلامی و الهی در جهاد علمی و فنآوری به گونه‌ای در حال رشد و پیشرفت هستند که به اعتراف غربیها، بالاترین رشد علمی، امروز در اختیار ایرانی‌هاست

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ تیر ۹۳ ، ۱۷:۲۴
ندا حقانی

ž            اساسنامه نهضت سواد آموزی مشتمل بر 8 ماده و شش تبصره در جلسه روز پنجشنبه سوم خرداد 1363 در مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 63/3/20  به تائید شورای نگهبان رسیده است .

ž             

شورای عالی انقلاب فرهنگی

سیاست های سوادآموزی      :          مصوب جلسة 595 مورخ 21/9/85 شورای عالی انقلاب فرهنگی

    با الهام از فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) در دی ماه سال 1358مبنی بر بسیج همگانی برای مبارزة با بیسوادی، رهنمودهای مقام معظم رهبری، جهت گیریهای سند ملی چشم انداز بیست سالة جمهوری اسلامی ایران، سیاست های فرهنگی و آموزشی ملحوظ در قانون و اهداف برنامه چهارم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور و به منظور تحقق باسوادی کامل در کشور از طریق اجرای برنامة راهبردی سوادآموزی، شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست های سوادآموزی را به شرح ذیل تصویب نمود:

ماده 1- وزارت آموزش و پرورش، با هدف «انسداد ورودی بی سوادی» از طریق افزایش «نرخ جذب خالص کودکان 6 ساله» و «پوشش واقعی کامل لازم التعلیمان» موظف است، انعطاف و نوآوریهای لازم را در روشها، ضوابط آموزشی، روندها و رویه های اداری صورت دهد و حسب ضرورت در مناطق روستایی کم جمعیت و عشایری که تشکیل کلاس کمتر از حد نصاب مقرون به صرفه نیست ، از شیوة خرید خدمات آموزشی از اشخاص حقیقی و حقوقی واجد شرایط،بهره گیرد.

ماده 2- سازمان نهضت سوادآموزی به منظور شتاب بخشیدن به روند سوادآموزی در کشور موظف است :

2-1- برنامه راهبردی سوادآموزی موضوع این مصوبه را با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه نماید، این برنامه مطابق سیاست های مورد نظر شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی کشور و در چارچوب برنامه های مصوب ستاد سوادآموزی استان ( موضوع بند 3 این مصوبه) عملیاتی می شود.

2-2- سوادآموزی را با رویکرد تشویقی و با اولویت در استانهایی که درصد باسوادی پایین تر از میانگین کشوری است و همچنین پنج استانی که بالاترین فراوانی (قدر مطلق) بی سواد در کشور را دارند، به بی سوادان عرضه کند.

3-2- راهکارها و ضوابط تشویق بی سوادان به امر سوادآموزی و الزامات مناسب برای فراهم شدن زمینه های جذب هر چه بیشتر آنان به این امر را تهیه و برای تصویب به هیأت وزیران ارائه نماید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ تیر ۹۳ ، ۱۵:۲۴
ندا حقانی

نمایشگاه قرآن  شبستان بخش بین الملل  قرآن وفرهنگ ملل مسلمان

伊德里斯阿一

وارد شبستان که می شوی  بین همه سفیران کشورها، نگاه نافذش تورا جذب خود می کند بازبان شیوایش همه را دعوت   می کند به هم صحبتی باخود،نامش ادریس ایچی 伊德里斯阿一واهل کشور چین است قرآن جلوی میزش را که مشخص است چاپ کشورچین است  به سمت من می گیرد آن را می بوسم وباز می کنم در ابتداوکنار هرصفحه ، عربی ودر کنارش تلفظ زبان چینی نقش بسته وقسمت بعدی تفسیومعنای قرآن که باخط ریز چینی منقش شده است با مهربانی برایم توضیح می دهد که کدام سوره از قرآن است لب تاب را به سمتم می چرخاند وبادست به عکسی که به گفته خودش  معبدی درشانگهای است  اشاره می کند در عکس عده ای از مسلمانان در معبدی به ترتیب نشسته وقران می خوانند خوبکه دقت کنی  ادریس در وسط عکسهای بعدی نشسته ودر حال تلاوت قران است وقت رفتن است دلم نمی آید از ادریس جداشوم احساس می کنم سالهاست می شناسمش قبل از خداحافظی عکسی به یادگار در کنارش می اندازم واز اوخداحافظی می کنم دستم را به گرمی می فشارد ودست وپاشکسته می گوید نوکرشما هستیم کمی مکث ونگاهش می کنم  باخود می اندیشم که پیامبر واسلام وکتاب گرانقدرش قران در همه جا ودردل همه مسلمانان جهان  گسترش یافته واین است ثمره خون دل پیامبر مهربانی .

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ تیر ۹۳ ، ۱۳:۴۵
ندا حقانی

برادران و خواهران نهضت سوادآموزی بدانند که در حال جهادند. به شهرها و روستاهای دورافتاده رفتن و درِ خانه‌ها را زدن و در مساجد کلاس تشکیل دادن و بدون چشمداشتِ احسنت و تشکری، علم و سواد را - که ارزنده‌ترین هدیه‌هاست - به مردم دادن، یک جهاد است. بیسوادی، برای همه‌ی جوامع انسانی یک لکه‌ی ننگ است؛ اما برای یک جامعه‌ی مسلمان انقلابی، در این دوران و عصر پُرزحمت که قدرتهای بزرگ از بیسوادی و ناآگاهی مردم استفاده میکنند، بیشتر مایه‌ی ننگ است. نمیخواهم به بیسوادان اهانت بکنم؛ اما بیسوادی واقعاً لکه‌ی ننگی است. خود بیسوادان و در کنار آنان باسوادان، تلاش کنند که این لکه‌ی ننگ را بشویند.

این حرکتی که در تابستان امسال شروع شد و شما عزیزان نهضت سوادآموزی، با پیشگامی دولت و رئیس‌جمهور محترممان، این کار را انجام دادید و پیشرفتهایی کردید، خیلی باارزش بود؛ اما نگذارید نیمه‌کاره بماند. وسط راه نمانید؛ تا آخر بروید.

آن وقتی که در دنیا خبری از علم و سواد و درس و مشق و نشانه‌های تعلیم و تعلم وجود نداشت، اسلام و قرآن ما با «اقرأ» شروع کرد و به قلم و نوشته سوگند خورد و اسیر جنگی را در مقابل یاد دادن چند کلمه آزاد کرد. این، متعلق به چهارده قرن پیش است. همان کارهای اسلام و نبىّ‌مکرم ما(صلّیاللَّه‌علیه‌واله‌وسلّم) موجب شد که جامعه‌ی امّىِ عرب (امّی، یعنی بیسواد؛ «هوالّذی بعث فیالامّیّین»(1)) در زمانی که اروپای امروز هیچ خبری از علم و دانش نداشتند، دارنده‌ی بزرگترین دانشگاهها و بزرگترین دانشمندان و فارابیها و ابن‌سیناها و محمّدبن زکریاها و ابوریحان‌ها و دیگران و دیگران شود. یعنی در صدر اسلام، مبارزه‌ی با بیسوادی و تحریص و تحریض به علم و دانش، جامعه‌ی اسلامی را حدود هفت، هشت قرن از همه‌ی دنیای متمدنِ آن روز جلوتر برد. البته بعد ما رجعت کردیم، مسلمانان تنبلی کردند و کار ما به این‌جا رسید؛ ولی حالا میتوانیم دوباره شروع کنیم. دوباره انقلاب شد، دوباره اسلام سر کار آمد و حالا دیگر بیسوادی معنی ندارد.

یک جمله هم راجع به پلیس عرض بکنم. مردم باید قدر پلیس را بدانند. پلیس جمهوری اسلامی، یعنی دستگاه امین مردم. امروز همان محتسب اسلامی که شما در قضایای گوناگون شنیده‌اید که چه کارهای برجسته‌یی میکردند، تقریباً بر همین پلیس منطبق میشود. پلیس، آن کسی است که مردم در حوایج و حوادث روزمره‌شان، به او پناهنده میشوند و از او کمک میخواهند. باید قدر این پلیس را دانست. خود پلیس هم باید قدر این اسم و این جایگاه را بداند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ تیر ۹۳ ، ۱۶:۱۵
ندا حقانی

تحصیل و علم اندوزی با توجه به سخنان نبی اکرم و اهل بیت مکرم ایشان برهر مسلمانی فرض و واجب است. اهتمام حضرت رسول نه تنها در گفتار که در کردار ایشان نیزمنعکس است. باید دانست که سرنوشت یک ملت را بدون دگرگونی در نحوه تفکر و اندیشیدن او نمی توان تغییر داد. علیرغم توصیه های مکرر اسلام و قرآن برعلم اندوزی ، تدبر و تفکر متاسفانه شمار اندکی از مسلمانان درطول زمان به این شیوه عمل کردند و هر چه فاصله زمانی این جوامع با زمان ظهور اسلام بیشتر شد، کاستی و نقصان در تعلیم و تعلم نیز رو به افزایش نهاد.

درخشش علمی و فرهنگی جوامع اسلامی تا سده های نهم و دهم قمری خود موید این مطلب است ولی از آن پس مدارس علمی جوامع اسلامی نتوانستند چهره های درخشانی را به جهان عرضه دارند.

با ذکر این مقدمه بهتر آن است که به نحوه تعلیم و تعلم و میزان باسوادی در سالهای آخرین پیش از انقلاب نظری افکنیم. در سال 1355 درصد باسوادی در جمعیت 6 سال و بالاتر در کشور ما تنها 5/47% بوده است یعنی بیش از نیمی از جمعیت کشوری که خود را وارث تمدن ایران باستان می دانست حتی سواد خواندن و نوشتن نداشتند چه رسد به علم اندوزی و کسب معارف و علوم روز . چه عاملی باعث این میزان بی سوادی در جامعه ای مانند ایران شده بود، جامعه ایی که سعی داشت با تبلیغات دروغین و با تقلید از مظاهر تمدن غرب خود را یک جامعه مترقی بنمایاند، چگونه در لایه های پنهان اینچنین شرط اولیه پیشرفت را رها کرده بود؟ با نگاهی به نحوه تعلیم و تربیت طول در حداقل سه قرن گذشته آشکار می کند که چگونه در میان قرن 14 نیمی از جمعیت کشور ما بی سواد بودند.

برای آشنایی با عواملی که منجر به این میزان بی سوادی در کشور شد، با اشاره ایی کوتاه به نحوه اداره مدارس ازدوره صفویه خواهیم پرداخت.

مکتب خانه ها در عهد صفویه:

تاورنیه(گردشکر فرانسوی) در سفرنامه خود از روش نامطلوب و توام با خشونت تعلیم و تربیت در ایران عهد صفویه و از عشق فراوان ایرانیان به خصوص: کسبه و ارباب صنایع به فراگرفتن علوم سخن می گوید: از طفولیت آنها را به مکتب می فرستند و در هر محله، چندین مکتب خانه دایر و موجود است و در آنجا همهمه غریبی می کنند، تمام به اتفاق با صوت بلند درس خود را تکرار می نمایند و هر کدام ساکت بشوند، معلم چوبش می زند، اما اطفال خانواده های ثروتمند به این قسم مکاتب نمی روند، اولیای آنها معلمین خصوصی می آورند تا اطفالشان در خانه مشغول تحصیل شوند.

چوب زدن و تنبیه کردن اطفالی که به مکتب خانه می رفتند امری رایج و مرسوم بود به طوریکه در کتاب " انیس الناس" در باب " تعلیم و تربیت" یکی از موارد توصیه شده به والدین این بود که :" در تحصیل علم و هنر اگر معلمان او( منظور کودک) را برنجانند منع نکند، و شفقت پدری رها کند. چه طفل علم و ادب به رنجانیدن و ناخوشی آموزد نه به طبع خوش" در این شرایط درس خواندن و رسیدن به مدارج بالاتری از تحصیل نیازمند انگیزه ایی قوی و کوششی عظیم بود. و این خود بیانگر علاقه مفرط ایرانیان به فراگرفتن علوم است که کاری( یک گردشکر دیگرعهد صفوی) نیز در سفرنامه خود به آن اشاره کرده است.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ تیر ۹۳ ، ۱۸:۰۲
ندا حقانی

سئله‌ى حرکت علمى کشور، به نظر من یک‌چیز اساسى است براى حیات آینده‌ى ملّت ما و جامعه‌ى ما، بلکه به یک اعتبار براى حیات دنیاى اسلام. ما سالها است - شاید ده‌سال، دوازده‌سال است - که روى مسائل علم تکیه میکنیم و پاسخ هم داده است؛ یعنى حقیقتاً حرکت علمى و نهضت علمى در کشور شروع شده است و پیش رفته است و کارهاى بزرگى انجام گرفته است - که نمونه‌ى آن را از اساتید محترم شنیدید، و نمونه‌ها خیلى بیش از آن چیزى است که این دوستان در اینجا بیان کردند - کار شروع شده است و واقعاً در دنیا هم شناخته شده این حرکت علمى کشور و در واقع رونمایى شده از نهضت علمى کشور عزیز ما، لکن آنچه من را دچار دغدغه میکند، این است که ما این حرکتمان هنوز به نقطه‌ى ثبات نرسیده است. ما مثل کسانى هستیم که در یک سراشیبى تند، داریم به طرف بالا حرکت میکنیم. بله، حرکت کرده‌ایم، پیش هم رفته‌ایم، کارهاى زیادى هم انجام گرفته است، امّا وسط راهیم؛ به دلایل مختلف در نیمه‌ى راهیم - من حالا نمیخواهم خیلى در این زمینه تفصیل بدهم؛ خب، صحبت کرده‌ایم در جاهاى مختلف، به مناسبتهاى مختلف عرایضى را عرض کرده‌ایم - در این سربالایى تند که داریم حرکت میکنیم، اگر توقّف کردیم، این توقّف با عقب‌گرد همراه خواهد بود؛ توقّف دیگر نیست. اگر حرکت ما از دوْر افتاد، بازگرداندن این نهضت، این حرکت، این شتاب علمى مشکل‌تر خواهد بود؛ این دغدغه‌ى ما است. من میخواهم عرض بکنم به این حرکت علمى باید با همه‌ى توان نیرو رساند، مدد رساند، باید کار کرد؛ نبادا وضعیّتى پیش بیاوریم که این حرکت متوقّف بشود؛ مطلب اوّل ما و مطلب اصلى ما این است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ تیر ۹۳ ، ۱۵:۵۵
ندا حقانی
سابقه تاریخی آموزش در کشور ایران نشانگر آن است که طی اعصار نسبتا طولانی ، عزم و اقدام مشخصی در ترویج آموزش عمومی در میان نبوده و سواد و آموزش در انحصار طبقات اجتماعی خاصی قرارداشته است . رد این انحصار طبقاتی را حداقل تا حکومت ساسانیان ( پیش از اسلام ) می توان به سهولت پی گرفت . داستان کوزه گری که در ازای تقبل بخشی از هزینه سپاه تقاضای فرصت تعلیم فرزندش را داشت ولی توفیق نیافت ، نمونه بارزی از این انحصار است.
کریستین سن نیز در ارتباط با انحصار طبقاتی سواد در دوره ساسانی می نویسد:‹‹ عده ای از تجار حداقل قرائت و کتابت و حساب می‌دانستند ولی عامه مردم از حیث ادب و سواد بضاعتی نداشتند. ››
اسلام با ارزشهای والای مساوات ( برابری ) مؤاخات ( برادری ) و عدالت اجتماعی خود، در زمینه تحصیل دانش نیز سد انحصارات اجتماعی را درهم شکست و ضمن واجب شمردن دانش بر پیروان خود جستجوی آن را از حصارهای زمان و مکان بیرون کشید و مسلمانان را در سراسر زندگی ( اطلبو العلم من المهد الی اللحد) و در همه جا ( اطلبوالعلم ولوبالصین ) به جستجوی آن توصیه کرد.
البته پایبندی به این دستور ها چنانکه باید در میان عامه مسلمانان تسری نیافت و به اندازه احکام عبادی از التزام عملی لازم برخوردار نگردید . با اینحال در همان حد تاثیر گذاری خود بویژه در ادوار نزدیک به صدر اسلام ، آنجا که با حمایت امرای دانش پرور همراه بود ، به نتایج گرانقدری منجر گردید . و سلسله افتخار انگیزی از فلاسفه ، دانشمندان ، حکما ، ادبا و شعرای ایرانی را به جهان دانش وادب معرفی کرد .
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ تیر ۹۳ ، ۱۶:۵۵
ندا حقانی


معلم خوبی برای من بود

شهید محمد عبدالحسینی
خیلی به درس و مدرسه اهمیت می داد و این ویژگی را تا موقعی که به دانشگاه هم می رفت حفظ کرد. بسیار اهل مطالعه بود. حتی در کنار درس و مدرسه به یادگیری زبان عربی و انگلیسی و همچنین رفتن به کلاس خوشنویسی اصرار داشت. با یکی از دوستانش که در رشته برق و الکترونیک درس می خواند قرار گذاشته بودند تا با هم تبادل اطلاعات داشته باشند؛ محمد در زمینه عربی و ایشان در زمینه برق و الکترونیک.
در خانواده معروف بود به «کامپیوتر خانه». هر چیزی را با یکبار خواندن یاد می گرفت و می شود گفت واقعاً از سن خودش جلوتر بود. (1)

اهل مطالعه بود
شهید محمود (عبدالله) نوریان
قرآن را طوری می خواند و یاد می گرفت که انگار یکی از درس هایش است. در کنار کتاب های درسی و قرآن، کتاب های سیاسی و مذهبی را هم مطالعه می کرد؛ مثلاً کتاب حکومت اسلامی حضرت امام خمینی (ره) که نه پیدا می شد و نه کسی جرأت داشت علناً آن را توی دستش بگیرد. (2)

معلم خوبی برای من بود
شهید اصغر قجاوند
قبل از این که به این خانه بیاییم، یک بار نزدیک کارون تابلوی نهضت سوادآموزی را دیده بودم و تصمیم گرفته بودم که درس بخوانم. آن سال اصغر کتاب ها را برایم گرفت. به خاطر بچه ها نمی توانستم بروم سرکلاس درس، با این که به ما نزدیک بود. اصغر خودش معلم من شد. شب ها آخر وقت به من درس می داد. از خیلی سال قبل دلم می خواست با سواد بشوم، ولی نشده بود. زندگی در اهواز فرصت خوبی بود. اوایل اصغر می گفت «شما زن ها که روزها دور هم جمع می شوید، از آن ها بخواه که یادت بدهند. عیب که نیست. کسی که چیزی بلد نیست باید بپرسد.»
رویم نمی شد. برای همین هم کم کم خودش شروع کرد به یاد دادن. روز امتحان کلاس اول با ماشین آمد دنبالم و من را به نهضت برد. ایستاد و منتظر ماند تا امتحانم را دادم و برگشتم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ تیر ۹۳ ، ۱۶:۴۵
ندا حقانی

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز در دیدار مسئولان نهضت سوادآموزی سراسر کشور با ایشان از خدمات و تلاشهای معلمان و دست اندرکاران این نهضت در کاهش قابل توجه شمار بی سوادان ایران بعنوان یک کار عظیم و پرفضیلت تمجید کردند.
مقام معظم رهبری در این دیدار با اشاره به ویژگیهای نهضت سوادآموزی در برقراری روابط صمیمانه و اسلامی با بیسوادان فرمودند: آموزش افراد بی سواد و آشنا کردن آنان با علم و دانش حسنه ی بزرگی است و از این رو نهضت سوادآموزی در کشور ما بر بخش عظیمی از مردم حق حیات دارد زیرا با خدمات ارزنده ی خود کلید تفکر و فراگیری را به آنان بخشیده است.
حضرت آیت الله خامنه ای ضرورت توجه بیش از پیش برنامه ریزان کشور را به امر سوادآموزی مورد تأکید قراردادند و فرمودند: رشد و توسعه در یک کشور با استفاده از بازوهای اجرایی با سواد و آگاه به مراتب سهلتر وسریعتر صورت می گیرد. آگاهی روستائیان باسواد به توصیه های کشاورزی و بهداشتی تأثیر مهمی در کار و زندگی آنان دارد و شکوفایی استعدادهای درخشان موجود در روستاها و مناطق محروم کشور در سایه باسوادی و به برکت سواد ممکن خواهد شد.
برپایه همین گزارش پیش از بیانات مقام معظم رهبری حجت الاسلام والمسلمین قرائتی طی سخنان کوتاهی به سالگرد نهضت سوادآموزی در روز هفتم دیماه اشاره کرد و ضمن برشمردن آمار فعالیتهای این نهضت گفت: آموزشیاران نهضت سوادآموزی مرحله جدیدی ازفعالیتهای خود را با هدف پیشبرد اقتصاد کشور و افزودن بر آگاهیهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی افراد بی سواد آغاز کرده اند و برای این منظور در زمینه علوم کاربردی نظیر کشاورزی، خانه داری و بهداشت افراد بی سواد را تحت آموزشهای مفید خودقرارداده اند .
وی همچنین حضور نهضت سوادآموزی در 27 هزار روستای کشور و تحت تعلیم قراردادن 2 میلیون بیسواد را در سال جاری خاطرنشان ساخت و تصریح کرد که شمار بیسوادان در کشور نسبت به آغاز انقلاب کاهش چشمگیری داشته است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ تیر ۹۳ ، ۱۷:۳۰
ندا حقانی